Historii ciąg dalszy

Jak pisałam uprzednio, pośrednicy bywają różni.

Zdarzają się pośrednicy sympatyczni, pomocni, rzetelni, a zdarzają się i tacy, którzy bez zbędnych wstępów wysyłają do podpisania umowę pośrednictwa. Jak Pośrednik 2.

Zdziwiłam się wielce całą sytuacją, szczególnie w świetle wydarzeń opisanych wcześniej, gdy nagle w mojej skrzynce wylądował pewien e-mail z załącznikiem. Otworzyłam i w miarę czytania mój uśmiech stawał się coraz szerszy.

Pomijając kwestię braku negocjacji wysokości wynagrodzenia dla Pośrednika za usługę (Narzucono pewną, dość wygórowaną stawkę), w treści umowy znalazł się m.in. zapis:

„Wynagrodzenie dla Zleceniobiorcy za określoną w paragrafie 1 usługę wynosi: W przypadku kupna 3% netto plus należny podatek VAT ostatecznej ceny kupna nieruchomości, płatne przez Zleceniodawcę w terminie 7 dni od podpisania przez strony transakcji umowy kupna w formie aktu notarialnego.”

Zapis w tej formie jest nie tyle wątpliwy i dwuznaczny, co jest tzw. klauzulą abuzywną, na co zwróciłam Pośrednikowi uwagę.

Podstawy prawne:

– Ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (art. 3 ust. 1 pkt 1)

– Orzeczenie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta z dnia 17.06.2009 r,, wpisane do Rejestru Klauzul Niedozwolonych za numerem 1662 (i wiele dalszych orzeczeń…)

– Rejestr Klauzul Niedozwolonych UOKiK:

http://www.pfrn.pl/page/879

http://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php

Może to oczywiste, ale czytajcie dokładnie umowy, zanim je podpiszecie.

***

P.S. Przed chwilą odebrałam telefon od Pośrednika 2, który z oburzeniem zareagował na mojego (o dziwo) grzecznego, konkretnego i neutralnego e-maila, w którym wyjaśniłam, dlaczego na chwilę obecną nie mogę podpisać przesłanej mi umowy.  Po 7 minutach nieprowadzącej do nikąd rozmowy z osobą, która upierała się przy swoim (- mimo iż racji nie ma, w czym utwierdziły mnie informacje uzyskane drogą elektroniczną od Stowarzyszenia Konsumentów Polskich oraz Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości, za które serdecznie Państwu dziękuję!), stwierdziłam, iż czas to zakończyć. Forma kontaktu z Pośrednikiem 2 bardzo mi się nie spodobała i niestety nie jestem w stanie dalej z nimi współpracować.

Skomentuj

