Mówią, że niepełna wiedza jest rzeczą niebezpieczną, ale jednak nie tak złą, jak całkowita ignorancja.

Kompilując informacje przekazane mi przez Miejskiego Rzecznika Praw Konsumenta oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich przy UOKiK, w odpowiedzi na moje wątpliwości, czy firma może zwlekać z dostarczeniem mi podpisanej kopii umowy, stwierdzam, że – otóż może. To znaczy mówiąc precyzyjniej: Taka praktyka nie jest nielegalna. If you know what I mean.

Po pierwsze, w Prawie telekomunikacyjnym nie ma szczegółowych przepisów dotyczących zawierania umów w lokalu przedsiębiorstwa,  przepisy (art. 56 ust. 6) tyczą się głównie zawierania umowy na odległość, np. przez telefon, co w moim przypadku nie miało miejsca.

Po drugie, zgodnie z treścią art. 384 kodeksu cywilnego ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy (Nie został, ale zapoznałam się z treścią umowy na miejscu).

Wniosek: Jeśli jako konsument wyraziłam zgodę na taką formę (a nie wyraziłam sprzeciwu), to, cóż, zrobiłam to na własne ryzyko, gdyż jest to ryzykowne dla mnie jako dla strony, która ma otrzymać egzemplarz umowy z opóźnieniem. Trzymając kciuki, że w formie niezmienionej. Tak sobie myślę, że w tej sytuacji mogłam poprosić o skserowanie umowy, by następnie porównać kserokopię z oryginałem.

Alternatywnie mogłam zażądać przygotowania podpisanej przez uprawnioną osobę umowy i dopiero po zapoznaniu się z nią podpisać umowę. Ta opcja wydaje mi się jednak wyjątkowo mało realistyczna w naszej rzeczywistości…

A mając na uwadze, że ignorantia iuris nocet, uczę siebie i przy okazji Was, ha.

Skomentuj

